Kabelka...kapesníček, rtěnka a jde se…

Již tisíce let před naším letopočtem, za dob starých Egypťanů, se setkáváme s prvním zobrazením předmětu, které bychom s určitostí jemu vlastní mohli nazvat kabelkou. Je k podivu, že opravdový boom zažívají kabelky až ve 20. století, kdy se stávají nejen nedílnou součástí stylového outfitu žen i mužů, ale doslova módní ikonou. Od roku 1890 jsou známy kožené kabely s držadlem do ruky, avšak pravým doplňkem v podobě kabelky se stávají až koncem 19. Století. Začátek 20. století se nese v duchu kabelek, které se začaly nosit i pod ramenem.

Řekněme si něco o kabelkách věhlasných značek, které počaly udávat ve světě kabelek směr. Máme na mysli modely Birkin Bag od Hermés, 255 od Chanel či Veneta od Bottega Veneta.

Historie kabelky Birkin Bag se píše od roku 1981, kdy se herečce a zpěvačce Jane Birkin v letadle, kde si ukládala svoji slaměnou cestovní kabelku do úložného prostoru její obsah zcela vysypal, toho si povšiml tehdejší kreativní ředitel módního domu Hermés Jean – Louis Dumas, který sdílel s Jane stejný let. A tak byla první černá kožená taška v roce 1984 na světě a s ní i touha všech žen a dívek tuto kabelku vlastnit.

A stejně tak jako J. L. Dumas, také Coco Chanel měla čistě praktické úmysly. Nechala se inspirovat vojenskou polní taškou nošenou na popruhu přes hruď a na své kabelky přidala řemínky, které při nošení umožnili majitelce mít obě ruce stále volné. Tento design vstoupil do módního podvědomí v roce 1929 a svoji originálnost a praktičnost už nikdy neztratil.

Značka Bottega Veneta, majitelů Vittoria a Laury Moltedo, se specializovala výhradně na kožené zboží a od kůže byl už jen malý krůček ke kabelce, kterou poznáme díky unikátnímu výpletu intrecciato a výjimečné textuře. Moltedovi odmítali označovat své výrobky výrazným logem a o svůj postoj opřeli i tehdejší propagační slogan Bottega Veneta: "Když vaše vlastní iniciály stačí…" V duchu tohoto hesla se produkce značky nese dodnes.

Fotografie

Newsletter

↑ nahoru